< 25

Door GrooV op woensdag 10 december 2014 21:16 - Reacties (61)
Categorie: -, Views: 9.636

Meneer, onder de 25 jaar moet u legitimatie laten zien als u alcohol wilt kopen wilt kopen

Ik ben ouder dan 25 mevrouw

Dan moet u legitimatie laten zien om dat te bewijzen

Dus ik moet altijd legitimatie laten zien

Nee alleen onder de 25

Maar ik ben ouder dan 25

Dan moet ik u legitimatie zien om te zien of u ouder dan 25 bent

Dus ik moet legitimatie laten zien om te zien of ik mijn legitimatie moet laten zien?

https://imgflip.com/readImage?iid=412211

Volgende: Wie koopt dit? 01-'15 Wie koopt dit?
Volgende: Visual Studio Connect is begonnen! 11-'14 Visual Studio Connect is begonnen!

Reacties


Door Tweakers user Puch-Maxi, woensdag 10 december 2014 21:20

Zie het als een compliment?Ņ Je ziet er blijkbaar jonger uit dan je bent :P.

Door Tweakers user Kiwi, woensdag 10 december 2014 21:26

Laatst voor me in de rij bij een stel:
"Bent u ouder dan 25?" "Ja" "Okť"
"Bent u ook ouder dan 25?" "Nee" "Mag ik dan je legitimatie zien?"

Precies het tegenovergestelde, cassiere geloofde ze op hun woord.
Een echte oplossing is er dus niet echt lijkt me, het is gewoon een lastige situatie.

Door Tweakers user Xessive, woensdag 10 december 2014 21:33

Blijf lastig. Vat het in ieder geval maar op als een compliment zoals puch-maxi ook al zei. Indien je hier al gefrustreerd van raakt is dat niet goed..!! 8)7

Door Tweakers user GrooV, woensdag 10 december 2014 21:37

Ik raak er niet door gefrustreerd hoor, en kwa uiterlijk is het ook geen probleem met een baard van een paar CM :)

Erger me alleen aan de door de supermarkten zelf bedachte regels en de zwakke wetgeving van de overheid.

Maar goed dat is een andere discussie, het ging meer om de logica van de supermarkten...

Door Tweakers user iThinkSo, woensdag 10 december 2014 21:37

Hmm, ik zou als 17 jarige dit eigenlijk eens moeten testen:

"Ben je ouder als 25?"
"Ja."
"Mag ik je legitimatie dan zien?"
"Nee, ben ouder dan 25."
"..."

Door Tweakers user GrooV, woensdag 10 december 2014 21:39

Ja daardoor klopt heel die regel toch niet, zeg dan gewoon. Alcohol of tabak > altijd legitimatie

Door Tweakers user Puch-Maxi, woensdag 10 december 2014 21:51

Inderdaad, het is een lekker vage richtlijn.
Supermarkten vragen aan iedereen die er jonger uitziet dan 25 jaar een legitimatiebewijs als die alcohol wil kopen. Dit hebben ze met elkaar afgesproken. Zo kunnen ze beter garanderen dat ze geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar.
Bron: http://www.rijksoverheid....bben-in-het-openbaar.html Het gaat er dus om dat je er jonger uitziet dan 25 jaar, het is aan de caissiŤre om in te schatten hoe oud je bent en waarschijnlijk kunnen ze dat gewoon niet zo goed inschatten.

Door Tweakers user O88088, woensdag 10 december 2014 22:02

Die regel is gewoon onnodig ingewikkeld. Het zou moeten zijn: "Zie je er te jong uit? Zo ja, identificatie laten zien."

Door Tweakers user WoutervOorschot, woensdag 10 december 2014 22:09

Ronald8 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:02:
Die regel is gewoon onnodig ingewikkeld. Het zou moeten zijn: "Zie je er te jong uit? Zo ja, identificatie laten zien."
De regel is sowieso te ingewikkeld, wil je alcohol kopen, laat de overheid zich niet bemoeien met dingen waar ze niks aan kunnen doen en niks van snappen, betaal en ga weg.

Door Tweakers user ShitHappens, woensdag 10 december 2014 22:38

Dus de interpretatie van die regel blijft dus verkeerd gaan... Kort zegegd:
Verkoper heeft de plicht om te controleren of koper >=18 is. Daartoe is het gerechtvaardigd legitimatie te vragen, ook al is koper ouder dan 25. Als men hier niet aan meewerkt, kan de verkoper zijn plicht niet nakomen en zal dus verkoop moeten weigeren.
Omdat soepeler te laten verlopen, is de verplichting ontstaan dat kopers <25 zich legitimeren, of hier nou naar gevraagd wordt of niet. Kopers >25 hebben dus niet de verplichting het initatief te tonen zich te legitimeren, maar moeten dat wel zodra hierom gevraagd wordt.

Door Tweakers user Vnze, woensdag 10 december 2014 22:39

WoutervOorschot schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:09:
[...]

De regel is sowieso te ingewikkeld, wil je alcohol kopen, laat de overheid zich niet bemoeien met dingen waar ze niks aan kunnen doen en niks van snappen, betaal en ga weg.
Vreemde manier van denken. De overheid slaagt er duidelijk ook niet in alle moordenaars tegen te houden dus moeten ze ook maar stoppen met proberen?

Niet zomaar alcohol verkopen aan minderjarigen is een zeer goede regel die (voor de regering) buitengewoon goed gefundeerd is. Alcohol is en blijft verslavend en schadelijk en minderjarigen missen vaak het vermogen om de juiste beslissing te maken want "Piet doet het ook" of "maar het is cool". Niet dat dat automatisch stopt als je een bepaalde leeftijd bereikt maar dat is het doel ook niet.

[Reactie gewijzigd op woensdag 10 december 2014 22:40]


Door Tweakers user AMD1800, woensdag 10 december 2014 22:54

Haha, ben je serieus die discussie aangegaan? Ik laat gewoon niet vanuit mijzelf mijn ID zien. Als ze mijn ID willen zien dan vragen ze er maar naar.

De situatie die je schetst is aan de ene kant een beetje raar, maar aan de andere kant ook niet. Als je onder de 25 bent moet je gewoon standaard je ID laten zien. Als je ouder dan dat bent, dan mag een cassiere er naar vragen als ze twijfelt aan je leeftijd. Zo simpel is het.

Door Tweakers user RobTweaks, woensdag 10 december 2014 23:23

Ach, ik kreeg een fles wijn niet mee omdat mijn ID de dag daarvoor was verlopen en ik mijn nieuwe ID pas enkele dagen later kon ophalen... Het moet immers wel een geldig ID zijn! Leuk om te horen als je richting de 25 gaat.

De muts (en dan verwoord ik het nog netjes) achter de kassa wist het wel leuk uit te leggen: "Ik maak de regels niet, ik volg ze alleen op". Zelf nadenken is er niet meer bij natuurlijk 8)7

Door Tweakers user timberleek, woensdag 10 december 2014 23:53

RobTweaks schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:23:
Ach, ik kreeg een fles wijn niet mee omdat mijn ID de dag daarvoor was verlopen en ik mijn nieuwe ID pas enkele dagen later kon ophalen... Het moet immers wel een geldig ID zijn! Leuk om te horen als je richting de 25 gaat.
Wat heel grappig is aangezien je ook gewoon mag stemmen enzo met een verlopen id kaart (zeker een paar maanden verlopen, maar weet niet meer hoeveel).

Door Tweakers user Bron, donderdag 11 december 2014 03:49

Wat een gezeur, laat gewoon dat pasje zien.

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 11 december 2014 07:58

timberleek schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:53:
[...]
Wat heel grappig is aangezien je ook gewoon mag stemmen enzo met een verlopen id kaart (zeker een paar maanden verlopen, maar weet niet meer hoeveel).
5 jaar.

Maar het laten verlopen van je ID of paspoort is ook wel erg laks.

Door Tweakers user ignition_mp, donderdag 11 december 2014 08:21

Aah de identiteits paradox (voor als je om en nabij de 25 bent)..

Ik vind die reclame op de radio ook helemaal fantastisch.. "Ja maar gast, ik heb toch een baard..... en een snor" is naar mijn mening de beste

Door Tweakers user Siebsel, donderdag 11 december 2014 08:50

RobTweaks schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:23:
De muts (en dan verwoord ik het nog netjes) achter de kassa wist het wel leuk uit te leggen: "Ik maak de regels niet, ik volg ze alleen op". Zelf nadenken is er niet meer bij natuurlijk 8)7
Totdat het opeens een controleur is die dit test... Dan zit het zelfdenkende kassameisje ineens wel met een probleem. (ofja, eigenlijk haar werkgever, maar zij zal er dan ook echt wel wat van te horen krijgen) Hoe kinderachtig het misschien ook is, ergens moet een grens getrokken worden.

Daarnaast: eens met -RetroX-, je ID laten verlopen is idd wel slordig en imho is het een beetje raar dat er regels speciaal gemaakt moeten worden voor mensen die wat slordig/laks met zulke dingen omgaan. Je krijg immers ruim van tevoren al een brief dat je ID gaat verlopen...

Door Tweakers user himlims_, donderdag 11 december 2014 10:39

jah natuurlijk; mag ik dan ook de jouw zien?

Door Tweakers user pariah_terror, donderdag 11 december 2014 10:48

De regel van onder 25, je ID laten zien is volgens mij om eerder twijfelgevallen eruit te halen. Alleen is het jammer dat wij er ook over worden geÔnformeerd. Van mij mogen ze het voor zichzelf houden wat de grenzen zijn waarop je iemand moet verdenken of deze oud genoeg is om (in de meeste gevallen) alcohol te kopen, als het maar effectief gebeurt.
En zelfs bij niet iedereen van onder de 25 wordt er gevraagd om je ID.

Door Tweakers user CyberJohn, donderdag 11 december 2014 11:12

ShitHappens schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:38:
Dus de interpretatie van die regel blijft dus verkeerd gaan... Kort zegegd:
Verkoper heeft de plicht om te controleren of koper >=18 is. Daartoe is het gerechtvaardigd legitimatie te vragen, ook al is koper ouder dan 25. Als men hier niet aan meewerkt, kan de verkoper zijn plicht niet nakomen en zal dus verkoop moeten weigeren.
Omdat soepeler te laten verlopen, is de verplichting ontstaan dat kopers <25 zich legitimeren, of hier nou naar gevraagd wordt of niet. Kopers >25 hebben dus niet de verplichting het initatief te tonen zich te legitimeren, maar moeten dat wel zodra hierom gevraagd wordt.
Dit klopt, zelf werk ik in een slijterij. Heb vaak moeite om de leeftijd van dames in te schatten. Meestal vatten mensen het goed op als je om ID vraagt. Maar ben ook meerdere keren bedreigd, ook fysiek, als ik om de ID vraag van een groep mensen. Wanneer ik twijfel vraag ik om ID. Doe ik dit niet loop ik de kans een boete te krijgen.

Door Tweakers user sanderev66, donderdag 11 december 2014 11:37

Het uiterlijk van iemand kan heel afwijkend zijn. Iemand kan er heel jeugdig uitzien maar daadwerkelijk al ouder zijn, maar ook het tegenovergestelde is waar.

Ik vind betere regel: wil je alcohol / tabak kopen? Toon je id, ongeacht hoe oud je bent. Anders is het gewoon pure discriminatie.

Door Tweakers user Dets, donderdag 11 december 2014 12:37

RobTweaks schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:23:
Ach, ik kreeg een fles wijn niet mee omdat mijn ID de dag daarvoor was verlopen en ik mijn nieuwe ID pas enkele dagen later kon ophalen... Het moet immers wel een geldig ID zijn! Leuk om te horen als je richting de 25 gaat.

De muts (en dan verwoord ik het nog netjes) achter de kassa wist het wel leuk uit te leggen: "Ik maak de regels niet, ik volg ze alleen op". Zelf nadenken is er niet meer bij natuurlijk 8)7
Daar kan die "muts" weinig aan doen, die krijgen dit gewoon mee bij de training. Ze willen absoluut geen discussie met hun leidinggevende en willen gewoon hun baantje houden. Geloof me, ze worden heel kort gehouden. Verder staan er camera's op de cassiere gericht, zodat alle handelingen gevolgd kunnen worden.

Ik begrijp je punt. Maar als jij praat over "die muts achter de kassa" ben jij "die sukkel die te dom is om te kijken wanneer zijn id verlopen is" en tijdig een nieuwe te regelen.

De regel zou moeten zijn "zie je er te jong uit, dan je id laten zien.". Als we dat al niet begrijpen wordt het straks "altijd je id laten zien", en dan krijg je te maken met nog meer aggressie, de eerste die er echt ouder uit ziet begint dan, "§@$}{$|! Ik zie er toch veel ouder uit! Je hebt mijn id niet nodig!".

Door Tweakers user RobTweaks, donderdag 11 december 2014 12:50

-RetroX- schreef op donderdag 11 december 2014 @ 07:58:
[...]
Maar het laten verlopen van je ID of paspoort is ook wel erg laks.
Siebsel schreef op donderdag 11 december 2014 @ 08:50:
[...]
Daarnaast: eens met -RetroX-, je ID laten verlopen is idd wel slordig en imho is het een beetje raar dat er regels speciaal gemaakt moeten worden voor mensen die wat slordig/laks met zulke dingen omgaan. Je krijg immers ruim van tevoren al een brief dat je ID gaat verlopen...
"Laten verlopen"? Ik heb de aanvraag een halve week voor het verlopen ingediend en kon de dag na dit incident mijn nieuwe ID afhalen. Ik zat dus hooguit 24 uur zonder geldig ID.

Buiten dat, hoe vaak checken jullie de uiterste geldigheid van je identiteitsbewijs? Iedere dag? Iedere maand? Ieder jaar?

Een brief heb ik overigens niet ontvangen. Was er zelf toevallig van op de hoogte. Toevallig ja, want ik ben blijkbaar de enige die zijn ID eigenlijk nooit nodig heeft (hooguit 2x per jaar) en er dus ook niet naar omkijkt.

[Reactie gewijzigd op donderdag 11 december 2014 12:56]


Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 11 december 2014 13:51

RobTweaks schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:50:
[...]
Buiten dat, hoe vaak checken jullie de uiterste geldigheid van je identiteitsbewijs? Iedere dag? Iedere maand?
Kwestie van ff bijhouden wanneer wat verloopt. Staat gewoon in een lijstje wanneer mijn paspoort verloopt, die van mijn vrouw en kids. Wanneer bepaalde abbo's verlengt worden. Wanneer verzekeringen verlengt worden. Wanneer de APK van beide auto's verlopen.

Kwestie van goed organiseren :-)

Door Tweakers user NightFox89, donderdag 11 december 2014 14:26

Nee, je moet vanuit jezelf je identificatie tonen wanneer je onder de 25 bent. Dit is omdat veel kassamedewerkers dit moeilijk vinden in te schatten. Wanneer ze ernaar vragen moet je hem altijd tonen.

Zo moeilijk is dat niet. Staat altijd duidelijk op die stickers.

Door Tweakers user jordi1345, donderdag 11 december 2014 14:28

Je dient je ID altijd bij je te hebben en hoe moeilijk kan het zijn om die te laten zien als je toch al aan het betalen bent en je portemonnee open hebt...

Blijkbaar nog te moeilijk voor sommige aangezien het aantal bedreigingen dat steeds verder toeneemt jegens kassamedewerkers.

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 11 december 2014 14:48

jordi1345 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:28:
Je dient je ID altijd bij je te hebben en hoe moeilijk kan het zijn om die te laten zien als je toch al aan het betalen bent en je portemonnee open hebt...
Ik bewaar mijn paspoort niet in mijn portemonnee....

Door Tweakers user link0007, donderdag 11 december 2014 15:30

De agressie of emotie waarmee sommige mensen reageren doet me tevens sterk vermoeden dat er dan sprake is van een flink alcoholprobleem.

Niet alleen de fysieke bedreigingen, maar ook het agressieve gepraat over de cassiŤres als 'muts' etc.. de frustratie druipt er vanaf.

Zouden mensen net zo heftig reageren als het zou gaan om appelsap? Ik betwijfel het.

[Reactie gewijzigd op donderdag 11 december 2014 15:31]


Door Tweakers user WoutervOorschot, donderdag 11 december 2014 15:36

link0007 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:30:
De agressie of emotie waarmee sommige mensen reageren doet me tevens sterk vermoeden dat er dan sprake is van een flink alcoholprobleem.

Niet alleen de fysieke bedreigingen, maar ook het agressieve gepraat over de cassiŤres als 'muts' etc.. de frustratie druipt er vanaf.

Zouden mensen net zo heftig reageren als het zou gaan om appelsap? Ik betwijfel het.
Nou denk het wel, als de overheid naast mijn 2e ook al mijn eerste levensbehoefte qua drinken gaat afpakken(ondertussen al 18, maar toch) zou ik daar een behoorlijk probleem mee hebben.

En de frustratie is niet heel raar, als je gewoon verantwoord bent, maar je wordt door die oh zo goede overheid behandelt als een klein kind is dat behoorlijk frustrerend. Hopelijk houden jullie hier rekening mee bij de volgende verkiezingen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 11 december 2014 15:37]


Door Tweakers user Siebsel, donderdag 11 december 2014 15:47

-RetroX- schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:48:
[...]

Ik bewaar mijn paspoort niet in mijn portemonnee....
Maar je hebt 'm wel bij je, dat moet namelijk ;) Of het een paspoort of ID is maakt niet uit, je moet je altijd kunnen legitimeren :) (en een rijbewijs telt ook trouwens, als ik het goed heb)

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 11 december 2014 15:55

Siebsel schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:47:
[...]
Maar je hebt 'm wel bij je, dat moet namelijk ;) Of het een paspoort of ID is maakt niet uit, je moet je altijd kunnen legitimeren :) (en een rijbewijs telt ook trouwens, als ik het goed heb)
Jazeker heb ik hem bij me. Ik rij dagelijks door Duitsland dus dan is dat wel handig.
Rijbewijs mag ook voor bepaalde (maar niet alle) zaken.

Ik hoef me nooit te legitimeren. Die twijfelgrens is al heel wat jaren voorbij :-)

Door Tweakers user kuusj98, donderdag 11 december 2014 16:08

Ik vind het niet meer dan normaal dat je je ID dan even laat zien. Ik werk zelf in een supermarkt en krijg dan ook wel eens ID-situaties mee. Bij die personen (ook al zijn ze bijvoorbeeld 30) is het gewoon niet duidelijk te zien welke leeftijd ze hebben.

Ik snap het probleem daarom ook niet, even je ID laten zien en het is okť, of niet okť :P
Het is sowieso allemaal een beetje scheef, ik zou als de 16 jaar regel was blijven bestaan nu gewoon naar de supermarkt kunnen gaan en me een krat bier kunnen meenemen. Nu moet ik nog 2 jaar wachten, maar wie zegt dat ik niet op andere manieren aan bier kan komen?

Ben maandje of 2 geleden in Rome geweest, en daar kreeg je in werkelijk iedere winkel drank en tabak mee. Als er al naar iets gevraagd werd dan was dat je leeftijd en als je dat met 16 beantwoorde was het allemaal okť. Sterke drank ook, dat verbaasde me nog het meeste.

Slecht vind ik de regels eerlijk gezegd niet, ik weet van mezelf dat ik nee kan zeggen tegen iets (zoals bier/sterke drank/sigaretten) maar ik ken genoeg figuren die van elke kans gebruik maken om alcoholische dranken te nuttigen.

Nee, lekker als supermarkt, als je 3x negatief door zo'n controle komt nemen ze je alle drank uit de schappen weg voor een jaar. Dat zul je toch wel aan de omzet voelen.

Door Tweakers user Xanquezer, donderdag 11 december 2014 17:12

Nice one!

En hoe zit het met legitimeren?

Door Tweakers user shejaidon, donderdag 11 december 2014 17:23

waarom zit iedereen hier te roepen dat het is 'ben je jonger dan 25 jaar laat je ID zien' en dan janken als je ouder dan 25 bent? er staat op de meeste stickers niet eens die tekst. er staat bijna altijd 'ZIE!!! jij er JONGER uit dan 25 jaar laat dan je ID zien'. ook al ben je dan ouder dan 25, je kan er alsnog jonger uitzien dus ben je een twijfelgeval.

dat mensen daar moeilijk over kunnen doen echt allemachtig, die mensen achter de kassa hebben ook maar de wet te volgen en die wet geeft hun een allemachtig dikke boete als ze het fout doen. loop dan niet te janken maar laat even dat pasje zien.

Dat iemand van 20 dit moet uitleggen....

Door Tweakers user hyptonize, donderdag 11 december 2014 19:38

Wat mij opvalt is dat als ik een normaal krat pils haal, ik best vaak mijn ID moet laten zien - vaak een beetje afhankelijk van hoe lang het geleden is dat ik heb geschoren. Maar als ik een paar speciaalbiertjes koop hoef ik dat nooit. Alsof ze er van uit gaan dat mensen onder de 18 hoe dan ook geen speciaalbier drinken. :9

Door Tweakers user Rob Krauts, donderdag 11 december 2014 20:02

Volgens mij wordt het punt ook gemist hier, onder de 25 moet je Łberhaupt je ID laten zien. Maar ook als ze er naar vragen, ongeacht de leeftijd. Dit laatste is altijd zo geweest.

Door Tweakers user RobTweaks, donderdag 11 december 2014 21:07

-RetroX- schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:48:
[...]

Ik bewaar mijn paspoort niet in mijn portemonnee....
Slordig en laks zeg. Staat toch echt in de wet O-). (Sorry, moest even ;))
link0007 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:30:
De agressie of emotie waarmee sommige mensen reageren doet me tevens sterk vermoeden dat er dan sprake is van een flink alcoholprobleem.

Niet alleen de fysieke bedreigingen, maar ook het agressieve gepraat over de cassiŤres als 'muts' etc.. de frustratie druipt er vanaf.

Zouden mensen net zo heftig reageren als het zou gaan om appelsap? Ik betwijfel het.
Nope, drink hooguit eens in de maand en geen wijn. Buiten het feit dat ik het niet zozeer agressief bedoelde, het ging mij meer om het belerende toontje na een ID dat aantoonde dat ik ruim voldeed aan de gestelde eis...

GeŽrgerd was ik zeker. En terzijde, als het om appelsap ging was ik net zo zeer geŽrgerd.

Door Tweakers user SpazzII, donderdag 11 december 2014 22:52

Deze discussie is als de discussie tegen een politie-agent om waarom je op die weg 100 mag en geen 120. Dat heeft die agent niet bedacht.
Het kassameisje heeft niet bedacht dat iemand zich moet legitimeren als hij *er uit ziet* als iemand van 25 of jonger. De discussie met haar aangaan is zinloos en zal, als ze haar werk goed doet, eindigen met: "als u zich niet kunt of wilt legitimeren krijgt u geen alcoholhoudende drank mee".

Door Tweakers user Zebby, vrijdag 12 december 2014 08:11

Kiwi schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:26:
Laatst voor me in de rij bij een stel:
"Bent u ouder dan 25?" "Ja" "Okť"
"Bent u ook ouder dan 25?" "Nee" "Mag ik dan je legitimatie zien?"

Precies het tegenovergestelde, cassiere geloofde ze op hun woord.
Een echte oplossing is er dus niet echt lijkt me, het is gewoon een lastige situatie.
Neehoor, gewoon altijd legitimatie vragen als het niet pijnlijk duidelijk is dat de persoon in kwestie niet ruim boven de 25 is.

Door Tweakers user gast, vrijdag 12 december 2014 08:42

Ik krijg op m'n 28e verjaardag geen krat bier mee bij de Lidl wegens deze regel. Tsja :P. bij de Albert Heijn kon men mij toen gelukkig beter op leeftijd inschatten ;). Ik heb nooit een ID kaart mee: Paspoort en rijbewijs vind ik te groot en een Europees ID kaart heb ik niet.

Door Tweakers user Gotiniens, vrijdag 12 december 2014 10:32

Ik vind dit echt een hele slechte regeling. Het gevolg van deze regeling is ontzettend onzinnige discussie, en mensen die zich beledigd voelen omdat ze jonger/ouder geschat worden. Stel gewoon in dat iedereen zich moet legitimeren en alles is opgelost.

Door Tweakers user Martindo, vrijdag 12 december 2014 12:04

Wanneer huisregels bekend zijn (bij de ingang hangen en dus getoond worden bij de klant) en daar op staat dat wanneer er om legitimatie gevraagd wordt, dien je dat te doen. Just accept it.

Door Tweakers user Gamebuster, vrijdag 12 december 2014 12:37

Ach, ze krijgen mega boete als ze verkopen aan te jong persoon. Voor jou een kleine moeite en voor hun kan het hun baan kosten, of zelfs meer.

Door Tweakers user LOTG, vrijdag 12 december 2014 12:46

Net terug uit de VS, daar moet je dus 21 zijn om alcohol te mogen kopen. Gooi er een randomizer tegen aan en je krijgt zo ongeveer het aantal keren dat ik mij heb moeten legetimeren.

Ik ben overigens bijna 30.

En dan kom je daar met je EU paspoort aanzetten, staan ze wat moeilijk te kijken naar je geboorte datum voor ze zich realiseren dat je niet op de 22ste maand geboren bent het inderdaad geen domme fout is op een erg realistisch fake passpoort.

@Data feest:
Rijbewijs is ondertussen al in credit card formaat te krijgen. Wel vervelend dat het alleen in Nederland als legitimatie geld, want verder heb ik dus alleen een paspoort wat ik dus vrijwel nooit bij me heb.

Door Tweakers user A Lurker, vrijdag 12 december 2014 13:03

Gotiniens schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:32:
Ik vind dit echt een hele slechte regeling. Het gevolg van deze regeling is ontzettend onzinnige discussie, en mensen die zich beledigd voelen omdat ze jonger/ouder geschat worden. Stel gewoon in dat iedereen zich moet legitimeren en alles is opgelost.
Maar anderzijds, als je altijd legitimatie vraagt, worden mensen die overduidelijk 50+ zijn weer boos omdat ze toch overduidelijk ouder zijn dan 18.

Het probleem heeft altijd een grijs gebied als je de regel te ingewikkeld maakt, en het is flauw voor ouderen als je legitimatie te allen tijde verplicht stelt. Hoe je de regel ook maakt, er zijn altijd azijnpissers die het er niet mee eens zijn.

En als je de regel afschaft zijn sommige andere azijnpissers weer ontevreden.

Zo werkt het helaas in de maatschappij :(.

Door Tweakers user loes88, vrijdag 12 december 2014 15:09

hahaha
dit is precies wat ik bij de AH zij toen ik mijn id moest laten zien (ben 26 jaar)
Ik werd er echt boos om want het is idd je id laten zien om te laten zien dat je je id niet hoeft te laten zien.
achterlijk is dat.
Zet er dan niet neer, onder de 25 laat je id zien 8)7

Door Tweakers user Macchillie, vrijdag 12 december 2014 16:20

Laatst met mijn 31 lentes ook nog gevraagd naar mijn ID bij de slijter.. O-)
Doet je goed op een regenachtige dag!

Door Tweakers user armageddon_2k1, vrijdag 12 december 2014 17:46

WoutervOorschot schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:36:
[...]


Nou denk het wel, als de overheid naast mijn 2e ook al mijn eerste levensbehoefte qua drinken gaat afpakken(ondertussen al 18, maar toch) zou ik daar een behoorlijk probleem mee hebben.

En de frustratie is niet heel raar, als je gewoon verantwoord bent, maar je wordt door die oh zo goede overheid behandelt als een klein kind is dat behoorlijk frustrerend. Hopelijk houden jullie hier rekening mee bij de volgende verkiezingen.
Gast, je bent 18. Dan ben je toch nog een kind? Ik snap je opmerking overigens niet. Wat zijn je 2e en 1e levensbehoefte volgens jou en waarom worden ze je afgenomen? Als jij 18 bent dan wordt alchohol je toch niet afgenomen?

Wat betreft de TS: Je weet natuurlijk donders goed wat er gaande is maar je wilde gewoon even obstinaat doen :) Dat arme meisje achter de kassa dacht dat jij er jonger uit zag en vroeg daarom terecht om je ID. Jij geeft aan dat je ouder bent, maar dat doet niks af aan het feit dat je er nog steeds, volgens haar, jonger uit ziet. Je moet daarom nog steeds je ID laten zien. Dat wist je ook, want dat kan je met 0.5 seconden logisch redeneren achterhalen, maar je verkiest ervoor om moeilijk te doen en jezelf dusdanig op te winden dat je er zelfs voor in de pen kruipt . Hypocrisie is mij ook niet vreemd, want ik doe op dit moment hetzelfde mbt tot jouw blog.

Ik vind dat ze de regel maar moeten uibreiden met: Als je logisch denkvermogen te beperkt is om de regel, met bijbehorende consequenties, te begrijpen is het Łberhaupt niet verstandig het nog verder te verminderen met alchohol.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 12 december 2014 17:57]


Door Tweakers user GrooV, vrijdag 12 december 2014 22:25

Geniaal dat mensen hier conclusies trekken, het gaat mij niet om de wet geving maar om de door de supermarkten gemaakte paradox. Zucht

Volgens mij snapt alleen loes88 het...

[Reactie gewijzigd op vrijdag 12 december 2014 22:26]


Door Tweakers user naarden 4ever, zaterdag 13 december 2014 12:24

WoutervOorschot schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:36:
[...]
En de frustratie is niet heel raar, als je gewoon verantwoord bent, maar je wordt door die oh zo goede overheid behandelt als een klein kind is dat behoorlijk frustrerend. Hopelijk houden jullie hier rekening mee bij de volgende verkiezingen.
Je bent op de wereld met heel veel andere mensen, en ook kinderen die nog geen alcohol mogen drinken en toch proberen te kopen. Voor sommige van dat soort types (petjes, met name met sticker er nog op en klep naar achteren), die aan de kassa er een probleem van maken en de rij voor minutenlang vast houden omdat ze hun (niet-toegestane) aankoop weigeren, werkt enkel het star vasthouden aan de regels. Een argument als 'Ik bedenk de regels niet, ik voer ze alleen uit' is dan misschien ongelofelijk vervelend, maar er is geen mogelijkheid tot discussie.

Wat betreft de regel; die is zo krom als een banaan. 'Onder de 25? Laat gewoon je legitimatie zien'. Dit werkt als iedereen zijn echte leeftijd op zijn voorhoofd heeft staan, dit is helaas niet het geval. Op zich is dat iedereen zich moet legitimeren een prima regel, daar controleer je meteen of iedereen wel een geldig ID-bewijs op zak heeft (ook verplicht!).

Maar mensen die worden gevraagd om hun idee en daar niet aan willen meewerken, de manager erbij laten roepen en weet ik veel wat ze doen om de rij maar zo lang mogelijk op te houden, heb ik nul respect voor. Wat is de moeite nou om even dat ID, dat toch in je portemonnee zit, erbij te pakken? Als we elk jaar 1 minderjarig kind redden van in de sloot belanden en verdrinken met een dronken kop, is het toch goed geweest.

Door Tweakers user 500749, zaterdag 13 december 2014 12:44

mag je niet altijd iemand om legitimatie vragen? en moet niet iedereen zich legitimeren kunnen? en doen?
en volgens mij mogen winkeliers klanten altijd weigeren

dus wanneer mensen niet meewerken terwijl de kassa dame er op staat vanwege wetgeving
tja... dan denk ik dat dat grapje best kan tegenvallen

Door Tweakers user sheez88, zaterdag 13 december 2014 14:08

GrooV schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:25:
Geniaal dat mensen hier conclusies trekken, het gaat mij niet om de wet geving maar om de door de supermarkten gemaakte paradox. Zucht

Volgens mij snapt alleen loes88 het...
Je snapt het zelf niet, volgens de wetgeving gaat het niet om het ouder zijn dan 25 maar om het ouder ERUIT ZIEN dan 25. Ben je 28 en schatten ze je <= 25 dan moet je je, hoe vervelend ook, legitimeren. Je paradox klopt dus niet.

bron http://www.rijksoverheid....bben-in-het-openbaar.html
Legitimatiebewijs onder de 25 in supermarkt

Supermarkten vragen aan iedereen die er jonger uitziet dan 25 jaar een legitimatiebewijs als die alcohol wil kopen. Dit hebben ze met elkaar afgesproken. Zo kunnen ze beter garanderen dat ze geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar.

Door Tweakers user loes88, zaterdag 13 december 2014 16:06

Het is het principe, ik wil best mijn id laten zien als er staat onder de 18 geen alcohol en de kassa mevrouw denk dat ik 17 ben. Maar onder de 25 laat je id zien en ik ben 26. Nee dat vind ik debiel. Zet dat laatste er dan niet bij.

Door Tweakers user Lothlorien67, zaterdag 13 december 2014 16:55

Soms moet je gewoon niet verder nadenken over regels; die regel impliceert hier niet dat je geen ID hoeft te laten zien als je 25 geweest bent. (iets wat ik ook wel als "de vloek van het intellect bestempel")
Het zou zelfs onlogisch zijn mensen >25 niet hoeven aan te tonen dat ze dat ook zijn.

Bij twijfel mag (moet) zij jouw de verkoop van alcohol weigeren. Dus dat mag je wel accepteren als een logisch gevolg.

Mijn vrouw moest zich laatst ook legitimeren, nu vindt zij dat natuurlijk wel jammer aangezien ze al 9 jaar geen 18 meer is. Gelukkig begreep zij ook wel waarom haar naar haar ID werd gevraagd.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 13 december 2014 17:06]


Door Tweakers user dyrc, zaterdag 13 december 2014 19:50

Richtlijn "onder de 25 je ID laten zien" slaat nergens op.
Het woord regel wordt hierboven veelvoudig foutief gebruikt; er is geen regel die stelt dat je een papiertje aan een kassiere moet laten zien als jouw bouwjaar 1990 is en een krat bier wilt kopen.
De leeftijdsgrens voor de aanschaf van alcohol is 18. Dit is dus de leeftijd die er toe doet. Een volwassen persoon mag alcohol kopen, en volwassen ben je op 18 jarige leeftijd.

Tevens is de anname dat iedereen z'n ID bewijs op zak heeft ook scheef; er is namelijk gťťn sprake van een draagplicht in Nederland. (ja, je creert zo een stukje limbo, waarin je hem niet draagt maar wťl moet kunnen tonen aan oom agent, maar dit is wet-technisch gezien gewoon toegestaan om te doen -> het niet op zak hebben van een ID bewijs)

[Reactie gewijzigd op zaterdag 13 december 2014 19:53]


Door Tweakers user WoutervOorschot, zaterdag 13 december 2014 20:50

conclusie:
Dit meisje achter de kassa deed haar werk goed.
De leeftijdsgrens is bullshit.
De overheid die denkt populair te moeten zijn door hippe slogans rondom verouderde principes verprutst het weer eens.

Door Tweakers user Reflian, zondag 14 december 2014 00:11

Wat mij vooral kan frustreren zijn de regels voor als je met zn tweeŽn bent. Laatst in de supermarkt, moest me legitimeren (25), maar mn vriendin moest zich ook nog legitimeren, die is niet Nederlands, 23, en had haar paspoort niet op zak. Nu kreeg ik dus met geen mogelijkheid twee flesjes mee.. Wat een onzin, we zijn allebei ruim ouder en als ik haar in de auto had laten wachten was het geen probleem. Maar nee, ze hadden me samen gezien dus ze moest zich per se legitimeren. Goeie regel joh. Echt over nagedacht. Dus als vader mag je nooit alcohol kopen?

[Reactie gewijzigd op zondag 14 december 2014 00:12]


Door Tweakers user Patriot, zondag 14 december 2014 05:56

loes88 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:06:
Het is het principe, ik wil best mijn id laten zien als er staat onder de 18 geen alcohol en de kassa mevrouw denk dat ik 17 ben. Maar onder de 25 laat je id zien en ik ben 26. Nee dat vind ik debiel. Zet dat laatste er dan niet bij.
Wat is er precies zo debiel dan? Je gaat me toch niet vertellen dat je werkelijk zo dom bent geweest om "tot 25 jaar altijd je ID laten zien" te begrijpen als "boven de 25 hoef je nooit je ID te laten zien"?

De verkoper is weliswaar verplicht om de leeftijd vast te stellen van mensen die nog niet onmiskenbaar de 18 zijn gepasseerd (een winkelier kan dus een boete krijgen vanwege het niet vaststellen van de leeftijd een jong ogende 19-jarige die alcohol wil kopen), maar dat wil niet zeggen dat een verkoper het opeens niet meer mag als dat wel het geval is.
Reflian schreef op zondag 14 december 2014 @ 00:11:
Wat mij vooral kan frustreren zijn de regels voor als je met zn tweeŽn bent. Laatst in de supermarkt, moest me legitimeren (25), maar mn vriendin moest zich ook nog legitimeren, die is niet Nederlands, 23, en had haar paspoort niet op zak. Nu kreeg ik dus met geen mogelijkheid twee flesjes mee.. Wat een onzin, we zijn allebei ruim ouder en als ik haar in de auto had laten wachten was het geen probleem. Maar nee, ze hadden me samen gezien dus ze moest zich per se legitimeren. Goeie regel joh. Echt over nagedacht. Dus als vader mag je nooit alcohol kopen?
Tsja, dat is inderdaad rot. Dat is helaas hoe deze wet in elkaar zit: Het dwingt winkeliers om beslissingen te nemen die zullen leiden tot een heleboel 'false positives'. Ik heb een groepje jongeren op weg naar een feestje (allen oud genoeg, ze konden zich legitimeren) hun drank in zien leveren omdat er een groepje minderjarigen achter ze stond in de rij.

Winkeliers durven gewoon geen risico te nemen.

[Reactie gewijzigd op zondag 14 december 2014 06:02]


Door Tweakers user -RetroX-, maandag 15 december 2014 08:19

Reflian schreef op zondag 14 december 2014 @ 00:11:
Dus als vader mag je nooit alcohol kopen?
Er zijn tientallen voorbeelden geweest dan ouders met kleine kinderen geen alcohol mee mochten van de cassiere.

Gelukkig is het nu duidelijk gemaakt dat in dit soort gevallen deze 'samen'-regel niet als zodanig geinterpreteerd moet worden.

Ofwel, ik krijg mijn kratje bier gewoon mee als ik mijn kinderen bij me heb tijdens het boodschappen doen.

Voor groepen jongeren blijft het een (subjectieve) inschatting door de cassiere. Aan de andere kant: het is inmiddels zo bekend dat je bij mijn plaatselijke supermarkt gewoon ziet dat een groepje rond de uitgang blijft hangen terwijl er 1-tje via de kassa gaat.

Door Tweakers user i-chat, maandag 15 december 2014 12:21

Vnze schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:39:
[...]


Vreemde manier van denken. De overheid slaagt er duidelijk ook niet in alle moordenaars tegen te houden dus moeten ze ook maar stoppen met proberen?

Niet zomaar alcohol verkopen aan minderjarigen is een zeer goede regel die (voor de regering) buitengewoon goed gefundeerd is. Alcohol is en blijft verslavend en schadelijk en minderjarigen missen vaak het vermogen om de juiste beslissing te maken want "Piet doet het ook" of "maar het is cool". Niet dat dat automatisch stopt als je een bepaalde leeftijd bereikt maar dat is het doel ook niet.
wat een onzin reactie, een substantieel deel door van de jeugd die dronken is is ouder dan 18 denk maar eens aan studentenkroegen waar je per definitie ouder bent dan 16..
en zelfs nog eens (volgens algemene maatstaven) tot de weldenkende elite zou moeten behoren...

kijk naar andere landen, in de vs zijn er staten waar je zelfs pas vanaf 21 mag drinken maar het aantal drunk-driving ongelukken zijn er net zo hoog, en laat drank en verkeer nu een van de speerpunten zijn geweest in deze campagne... dat en het zogenaamde comazuipen wat in een gemiddelde studentenkroeg alleen maar scherp aangemoedigd wordt ieder weekend ....

ik wacht nu al met angst in mijn hardt op de komende verslagen dat het aantal ongelukken met alcohol achter het stuur weer behoorlijk zal gaan stijgen.

Reageren is niet meer mogelijk